KL een stad van uitersten - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Joep en Corry Ambrosius - WaarBenJij.nu KL een stad van uitersten - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Joep en Corry Ambrosius - WaarBenJij.nu

KL een stad van uitersten

Door: corry

Blijf op de hoogte en volg Joep en Corry

30 April 2014 | Maleisië, Kuala Lumpur

Na een heerlijke nachtrust in een enorm bed, zijn we op stap gegaan.
Omdat we geen ontbijt in het hotel hebben geboekt, eerst maar eens op zoek naar een eettentje.
Daar viel ons oog op "7eleven". Van Frank hadden we al gehoord dat ze daar werkelijk heerlijke broodjes verkochten. Lekkere koffie erbij en de dag was weer goed begonnen.
Omdat we gelezen hadden dat je te voet de stad het beste kunt verkennen zijn we naar Merdeka Square gelopen.
Daar bevinden zich de oude historische gebouwen uit de koloniale tijd toen de Engelsen hier de scepter zwaaiden. Het paleis van de Sultan, met zˋn prachtige gouden koepels, de Royal Selangorclub waar eens het centrum van het Britse koloniale leven was, de St. Mary's Cathedral de eerste katholieke kerk met een enorm pijporgel en het historisch nationaal museum dat helaas "under construction" was.
Na alles bekeken en gefotografeerd te hebben zijn we naar de "Lake Gardens" gelopen. Na vele omleidingen ivm wegopbrekingen en afsluitingen, wederom wegens opknapbeurten, kwamen we bij het vogelpark van Lake Garden. Het claimt het grootste park te zijn waar de vogels vrij rondvliegen.
Dat vrij moet je echt met een korreltje zout nemen want ze zitten veelal in hokken en onder netten. Evengoed hebben we bijzondere vogels gezien, zoals de enorme "hornbill" en de "yellow bill storc".
Moe maar voldaan zijn we weer naar ons hotel gegaan met de monorail.
Het openbaar vervoer is hier spotgoedkoop en goed georganiseerd.
In een mum ben je aan de andere kant van de stad.
Net op tijd waren we bij het hotel, want om 15.30 uur brak de hemel open.
Na een bui van zoˋn anderhalf uur, zijn we bij een eettentje om de hoek gaan eten. Hoewel ze hier heerlijk eten schijnen te hebben aan de drukte te zien, vonden wij vooral de bediening niet mee vallen.
Dinsdag zijn we al heel vroeg op stap gegaan om eerst kaartjes te halen voor de Petronas Towers. Per dag worden er maar een beperkt aantal mensen toegelaten, maar ook wij hoorden die dag daarbij.
Voor Joep was het wel even slikken want aangezien hij boven de 55 jaar was kreeg hij " bejaardenkorting", hij mocht voor half geld naar binnen.
Het was een geweldige ervaring om daar over de skybridge te lopen op de 41 ste verdieping.
Na een half uurtje gingen we nog een treedje hoger, naar de 86 verdieping.
Een prachtig uitzicht over Kuala Lumpur, een enorm staaltje bouwkunst, zelfs het dak van de benedenverdiepingen was prachtig gemozaiekt met jawel, zonnepanelen.
Eenmaal weer beneden hebben we rondgelopen in de luxueuse Mall, een enorm winkelcentrum van meerdere verdiepingen met alleen maar de grote merken zoals Gucci, Estee Lauder, Chanel, Prada en nog vele anderen. De Mall is gebouwd onder en om de torens. In een van de torens is het hoofdkantoor van Petronas gevestigd.
Buiten het winkelcentrum en de torens bevindt zich een prachtig stadspark, met enorme oude bomen, een kinderspeelplaats en een kinderzwembad.
Bijna weer terug bij het hotel kwamen we in een enorme hoosbui terecht.
In een mum stonden de straten onder water en werden we ondanks onze ponchoˋs drijfnat door het opspattende water van de autoˋs.
Woensdag wederom een ontbijtje bij "7eleven" en daarna met de monorail naar onze volgende verkenning "Chinatown" en "little India". Omdat de temperatuur snel oploopt waren we al weer vroeg op pad.
Na enkele boedhistische tempels te hebben gezien en bezocht, kwamen we in Petaling street.
Het hart van Chinatown, waar vanaf 4 uur ˋsmiddags een ware straatverkoop plaats vindt. Wij waren misschien te vroeg maar erg vond ik dat niet, het stonk er, was erg vies en ik voelde mij er niet veilig. Als het nog drukker was geweest was ik vast gaan gillen.
Ook little India viel tegen, de enkele tempel was helaas niet meer in oude staat maar gemoderniseerd.
Verder vonden wij het niet echt de moeite, daarom snel weer naar ons hotel en lekker het zwembad in gedoken.
ˋs Avonds weer heerlijk gegeten, stukkie geschreven voor onze thuisblijvers en de tas in gepakt voor ons nieuwe avontuur, Taman Negara.
Morgen laten we een stad achter ons vol tegenstellingen.
Enorme verkeersdrukte, smog, warmte, grote gebouwen, maar ook vreselijke armoe, mensen die leven in hutjes, slapen op straat, bedelen.
Ook verlaten we ons zeer luxe hotel waar we als gegoede burgerlui behandeld werden, er werd voor ons gebogen, de deuren worden opengemaakt en wij worden telkens bedankt voor onze aanwezigheid.
Morgen naar het tropisch regenwoud voor drie dagen, weer spannend....

• 01 Mei 2014 - 13:13

Frank En Judith:

Leuk verhaal :-) Goed om te lezen dat julie het naar jullie zin hebben. En wat goed dat Joep al kon profiteren van 'bejaardenkorting' hahaha.. Achja, 't scheelt toch weer wat he! We zijn benieuwd naar jullie verhalen over het regenwoud. GENIET ERVAN! En pas goed op elkaar.. Zeker in het woud want daar zijn de paden vast niet zo netjes aangelegd als wij in Nederland gewend zijn. Liefs en een dikke kus

• 02 Mei 2014 - 19:58

Wim En Elly:

Leuk zo'n uitgebreid verslag. Als jullie zo doorgaan weten we straks heel veel van Maleisie. Lijkt me wel vreemd om zo nederig behandeld te worden. Voelt dat niet ongemakkelijk? We verheugen ons op het volgende verslag over het regenwoud.Geniet ervan. Groetjes

• 02 Mei 2014 - 23:30

John En Ilse:

Wauw tante Corry wat kan jij mooi schrijven zeg! Heel erg leuk om zo jullie avonturen te lezen. We krijgen een mooi beeld van jullie avonturen. Wat kijken we weer uit naar een volgend verhaal!
    We wensen jullie nog veel ontdekkingsplezier!
    Groetjes!!!