De Cameron Highlands. - Reisverslag uit Cameron Highlands, Maleisië van Joep en Corry Ambrosius - WaarBenJij.nu De Cameron Highlands. - Reisverslag uit Cameron Highlands, Maleisië van Joep en Corry Ambrosius - WaarBenJij.nu

De Cameron Highlands.

Door: Corry.

Blijf op de hoogte en volg Joep en Corry

09 Mei 2014 | Maleisië, Cameron Highlands

Na een busrit van vier uur, die zeker niet ongezellig was dankzij een ontmoeting met twee nederlandse meisjes, kwamen we aan in Tanah Rata, een plaats in de Cameron Highlands waar wij ons hotel gereserveerd hadden voor de komende drie nachten.
We werden netjes afgezet voor het hotel , Centery Pines Resort.
Wat mij het eerst opviel was de aangename koelte hier in Cameron Highlands, zoˋn 22 graden. Heerlijk na de hitte van de afgelopen dagen.
Na het inchecken even lekker gedouched en daarna het stadje in. Het was veel groter dan ik mij had voorgesteld, maar ook heel toeristisch. Het was er aangenaam druk doordat ook vele Maleisiers de koelte opzoeken als ze een paar dagen vrij hebben en ze hebben hier nu lang weekend. Na een beetje rondstruinen vonden we een toeristenoffice waar we een tour geboekt hebben voor de volgende dag. Daarna bij een klein eettentje heerlijk gegeten voor 4,50 euro, twee maaltijden inclusief bier en icetea. De ober sprak een behoorlijk mondje Nederlands, omdat hij, zo vertelde hij, vakantie had gevierd in Eindhoven en Breda bij zijn nederlandse vrienden. Hij was er ook apetrots op om dat even te laten horen. En bij het afscheid riep hij ons ook in het onvervalst brabants "Houdoe" achterna.
Na een goede nachtrust en een lekker ontbijtje in ons hotel, werden we opgehaald voor de tour. Met een klein busje met nog zeven andere mensen werden we door de chauffeur, die heel veel vertelde over de omgeving en de geschiedenis van deze streek, naar de rozentuin gebracht. Daar hadden ze rozen maar ook veel andere bloemen.
Niet echt spectaculair, meer een tuincentrum.
Daarna gingen we verder naar een aardbeienfarm, voor ons ook niet heel erg spectaculair aangezien wij die in Nederland zat hebben, maar voor onze busgenoten toch wel iets bijzonders. We raakten aan de praat met een Maleisiër die heel verbaasd vroeg of aardbeien bij ons normaal verkocht werd in de winkel. Na een lekkere milkshake en ijs met aardbeien genuttigd te hebben werd de tocht weer vervolgd naar de bijenfarm. Meer een verkooppunt van allerlei bijenproducten. Onze chauffeur/gids vertelde weer het een en ander, onder ander dat propolishoning een heel goed middel was tegen keelpijn en verkoudheid.
Nou was dat net waar Joep, waarschijnlijk door de airco, wat last van had. Dus hebben we een paar staafjes honing gekocht en Joep meende direct resultaat te merken, de schat.
Na de bijenfarm volgde de vlinderfarm, maar we hebben daar ook veel ander dieren gezien, zoals zeer grote torren, kameleons, grote duizendpoten en schorpioenen. Gelukkig ook heel mooie en grote vlinders, die daar in een grote kas rondvlogen.
Toen volgde eigenlijk het hoogtepunt van de tour, de theeplantage en de theefabriek.
Alleen de plantages al zijn prachtig om te zien. Hier kregen we uitleg over het plukproces en de hele procedure die erop volgt voor de thee gedronken kan worden.
Ook werd verteld dat de plantage opgericht is door een Engelsman, William Cameron, in de koloniale periode. Hij zocht in het hete Maleisië de koelte op door de bergen in te trekken en kwam er op die manier achter dat daar een uitstekend klimaat heerste voor de teelt van thee.
Na ook een bezoekje aan de shop te hebben gebracht voor de echte BOH tea, maar ook instant icetea, werd de tour weer vervolgd naar de boedhistische Sam Poh tempel.
Een prachtige tempel met indrukwekkend grote goudkleurige beelden van de goden van de Chinese boedhisten. Deze tempel ligt op een berg die uitkijkt over Brinchang, een plaatsje in de Cameron, en is de belanrijkste tempel voor de lokale chinezen.
Rond een uur of drie waren we weer in het hotel en hebben we de was weggebracht naar een laundry in het stadje, waar we hem de volgende dag weer op konden halen.
Bij de Starbucks even een bakkie koffie gedaan met wat lekkers erbij. Daar raakten we aan de praat met een vrouw die ook mee was met de tour.
Zij vertelde dat zij op Borneo woont en heeft ons het een en ander verteld en wat nuttige tips gegeven, omdat wij daar ook nog naar toe willen. Maar zo ver is het nog niet.
ˋs avonds weer gegeten bij dezelfde tent als gisteren, nu voor 8 euro met zˋnǹtweeen.
Het flesje Heineken bier van 640 cc van Joep was net zo duur als de twee maaltijden inclusief de icetea van mij. Het smaakte weer prima alhoewel het deze keer meer spicy was dan gisteren.
Terug in het hotel nog even wat lezen en internetten en daarna weer lekker slapen.
De volgende dag, dinsdag, eerst heerlijk uitgeslapen tot negen uur.
Na het ontbijt hebben we de buskaartjes voor morgen gekocht want dan reizen we verder naar Georgetown op Penang. Na de buskaartjes ook nog een hotel daar geboekt en daarna de wandelschoenen aan voor een bezoek aan de Robinsonfalls.
Het is heerlijk weer hier en de wandeling is dan ook lekker (even wat actie), door het bos met geluiden van de vogels en krekels om ons heen.
Echt mooi is het tochtje niet maar de waterval hebben we gezien, toch leuk.
Misschien zijn we verwend door de watervallen in Noorwegen, daarbij viel deze in het niet. Na deze toch zijn we terug naar het hotel gegaan om wat te drinken en een beetje te lezen, echt een relax dagje.
Daarna hebben we nog even de was opgehaald en een hapje gegeten. Alvast de tassen ingepakt voor morgen, dan reizen we verder naar Georgetown. Daarover de volgende keer meer.

• 09 Mei 2014 - 20:22

Wilma Sengers:

Hoi joep en Corry,

Op dit moment is het hier slecht weer, regen, wind en onweer , niks aan hoor. Dit blijft enkele dagen. Dus jullie tuin wordt goed besproeid.
    Volgens mij houden jullie nog geld over met die etentjes. En bang dat joep dronken wordt , daar is het bier te duur voor..
    Kunnen jullie alle indrukken nog verwerken?
    Was de was schoon Corry en alles terug gekregen?
    Misschien kun je als jullie weer thuis zijn een high tea organiseren voor " ald moi" jij weet nu
    Hoe je dit moet doen.
    Geniet maar weer van jullie volgende trip, wij kijken weer naar het volgende verslag uit.
    Groetjes vanuit een dikke plens bui uit middelaar. Piet en wilma